دسته‌بندی نشده

تنظیم لایحه حقوقی برای دفاعیه

نکات مهم در مورد تکنیک های فاکتور نویسی:
شروع نوشتن هر متنی مستلزم یک مقدمه به زبان چینی، شرح وضعیت اسناد و در نهایت خواسته های نویسنده است.

1- قسمت های مختلف فاکتور:
الف- ارائه لایحه
در قسمت مقدمه به شرح مختصری از حقایق می پردازیم، مخاطب شما می خواهد بداند مشکل چیست و منازعه در کجاست، و شما منشاء و تاریخچه اختلاف را با شرح مختصری در مقدمه توضیح دهید.

ب- متن لایحه
در متن لایحه حوادث، ادله و ضمائم را ذکر می کنیم و از آنها برای هدایت ذهن قاضی و نزدیکتر کردن او به نتیجه مطلوب استفاده می کنیم.

ج- نتیجه لایحه
در قسمت نتیجه گیری از مقدمه و دلایل ارائه شده نتیجه گیری می کنیم.

۲- به شکل و ظاهر یک فاکتور دقت کنید
قاضی هم انسان است و دارای احساسات است و قطعا شکل قبض نشانه شخصیت و موقعیت اجتماعی و نظم روحی و ظاهری مجری است و به نوعی نماینده اوست پس به نوع سربرگ دقت کنید. . ، رنگ قلم و نوع کاغذ و حتی اندازه فونت و کلمه. این ممکن است مفید باشد.

3- لحن قبض
علاوه بر نظم ظاهری لحن و نوع بیان در لایحه دفاعیه، باید با احترام به قاضی و طرف مقابل و همچنین استفاده صحیح از کلمات و احترام به دستور زبان و استفاده از کلمات همراه باشد. معنی واقعی کلمات این دانش حقوقی است که عمر یک قبض را شکل می دهد.

4- خط فاکتور
فاکتور را خوانا و با خط خوب بنویسید و در صورت امکان تایپ کنید.

5- آدرس صحیح
بسته به مرجعی که فاکتور شما را دریافت می کند و مرحله ای که فاکتور را ارسال می کنید، باید مرجع پذیرنده فاکتور را به درستی خطاب کنید. مثلاً قاضی دادگاه بدوی را رئیس (نه حاج آقا) یا قاضی دادگاه تجدیدنظر و دادگستری، بسته به اینکه قاضی ارشد هستند، جناب عالی خطاب کنید و در مورد مراجع دیگر. کلمه مصیب باید برای آدرس انتخاب شود.

6- به خودت احترام بگذار!
در ابتدا و انتهای لایحه نسبت به قاضی خوانده و قاضی مرجع قبلی و طرف دعوا یا وکیل وی از کلمات محترمانه استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر از طرف شما کینه ای وجود دارد، این احساس برای قاضی وجود ندارد و اگر قصد انتقاد از طرف را دارید، بدون توهین احترام بگذارید. احترام شما به قاضی در واقع احترام به مقام قانون و اقتدار قاضی است نه به فردی که در مقابل شما ایستاده است.

7- کلمات، تعابیر و معانی مناسب را انتخاب کنید
به معنای کلمات حقوقی و غیر رایج توجه کنید و در لایحه دفاعیه از کلمات عامیانه استفاده نکنید. ناخودآگاه از نظر وکیل قاضی استفاده از کلمات عامیانه نشانه بی سوادی تلقی می شود. (علم و دانش حقوقی) مثلاً عجیب است که وکیل گاهی از کلمه احضاریه، شکایت یا اتهام استفاده می کند.

8- نگارش و املای صحیح
اگر در مورد املا و املای یک کلمه شک دارید، تحقیق کنید، دیکشنری ها بهترین منبع هستند.

9- اغراق نکنید!
در تدوین لایحه از زبان محاوره ای و اغراق آمیز استفاده نکنید. اگر قاضی معتقد باشد که شما اغراق و اغراق می کنید، کمتر به صورت حساب شما توجه می کند.

10- فاکتور درخواستی است
آدرس و لحن صورتحساب شما نباید معتبر یا غیرقانونی باشد.

11- مختصر و مفید
به جای اغراق و تکرار مطالب از جملات کوتاه و مختصر استفاده کنید. در واقع در جمله آخر مراقب باشید، کنار نمانید و مشکلات آشکار را تکرار کنید.

12- معنا را بیان کنید
منظور، هدف و خواسته خود را واضح و روشن بیان کنید و پیچیده، سنگین و مبهم صحبت نکنید. قاضی وقت و فرصتی ندارد که در مورد صورتحساب شما زیاد فکر کند تا مشکل را بفهمد و بفهمد و برای آن وقت بگذارد. .

13- کلمات را تکرار نکنید
گاهی نویسنده لایحه بارها هدف و دلیل لایحه را تکرار می کند تا تاکید کند که نه تنها بر ذهن قاضی تاثیر می گذارد بلکه ممکن است او را عصبی کند.

14- پیرامون موضوع
قبل از تنظیم لایحه باید کل بسته را مطالعه کرد و تهیه کننده لایحه باید از مشکل آگاه باشد. خیلی بد است که قاضی متوجه شود شما به عنوان شاکی درک درستی از موضوع نداشته اید. اختلاف نظر!

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *